Vervolgprojecten Marcel en Jaques - Reisverslag uit Geel, België van Elma Snijder - WaarBenJij.nu Vervolgprojecten Marcel en Jaques - Reisverslag uit Geel, België van Elma Snijder - WaarBenJij.nu

Vervolgprojecten Marcel en Jaques

Blijf op de hoogte en volg Elma

15 December 2015 | België, Geel

Nu komen er vervolgprojecten. Marcel besluit BADI school (lees B A R I ) te adopteren. Een lagere school gelegen op het terrein van het tbc ziekenhuis en omliggende huizen voor tbc patiënten. Deze school kreeg jarenlang eenmaal per week fruit omdat de leerkrachten bang waren dat de kinderen ziek zouden worden door de ‘nabijheid’ van patiënten. Nu verstrekt de regering aan al hun scholen eenmaal per week fruit. Een goed besluit.
Marcel laat een waterpijp installeren, 150 meter lang met watertank en aansluiting in de keuken waar men voor de kinderen de lunch bereid. Buiten komt ook een kraan.
Verder komt er een afsluiting van de ‘veranda’. Nu kunnen noch koeien, noch geiten de school in, hetgeen rust geeft.
Er komen een tiental tafels en een zestal lagere tafels of bankjes. Frisgroen geschilderd.
Schooltruitjes voor de winter en een t shirt met applicatie! Tof vinden de kinderen het. Dan nog een dagtrip met een bus. Spelen en lang wandelen in het dierenpark. Lunch hoort erbij. Iedereen moe en tevreden.
Jacques in tussen is hele dagen te vinden in het kindertehuis HARI OM. Bij zijn eerste bezoek was hij echt van streek en besloot meteen dat hier niet iets maar veel moest gebeuren.
Het gat in de grond waarbinnen een tank water zich bevond moest meteen gedicht, waterleiding naar boven en groot vat geplaatst. Wasbakken geïnstalleerd, douches betegeld en nieuwe deuren erin. O ja, en dan nog de elektriciteit aanpassen/ vernieuwen.
Alles uitmesten, vuile matrassen weg en nieuwe ervoor in de plaats. Een transformatie. Een immense klus. Geklaard! Kids nieuwe gemakkelijk zittende kleren voor s avonds en s nachts. T.v. gerepareerd alsook de wasmachine. De kinderen zijn een dagje op stap geweest, hebben een boottochtje gemaakt en lekker gespeeld. En in het park geluncht.

Op 19 oktober arriveerden Wim met de dames. Voor Wim, reeds vaker in India geweest geen enkel probleem, voor de dames dan? Neen hoor. Alsof ze er jaren woonden gingen ze op pad en volgden de projecten mee op.

Zelf hebben we op al onze schooltjes in elke klas een mooi prikbord gehangen en houten latten tegen de muren bevestigd waarin we spijkers sloegen zodat men posters etc kan ophangen. En punaises voor tekeningen. Een hele klus als er geen stroom voorhanden is, maar alles went. Klus geklaard! Dank aan Mukesh ji en Prem ji voor hun harde werk. Dank aan de mannen hier want ze leerden ons hoe we konden werken indien er geen elektriciteit zou zijn. Zij ook stelden de gereedschapskist samen. Deze eer vnl aan Jacques.

Engelse les? Is het slechts een enkele keer toe gekomen. Het was een hectische tijd, met dagelijks werkoverleg en veel, heel veel is gerealiseerd. Waarvoor heel veel dank!

Zoals gebruikelijk is er een vergadering geweest met de leerkrachten van een tiental schooltjes samen. Een belangrijke vraag, is er een positieve output bij leerlingen en ouders over al hetgeen we ondernemen. Worden overheid en dorpelingen voldoende betrokken bij vernieuwingen of plannen van.
Waar willen zij met hun school naartoe groeien.....Dit kan voor elke school anders zijn, gezien de ligging ervan. Platteland- stad, groot- klein, schoon water of niet, electriciteit of niet, etc .

Verslag uit: België, Geel

Mijn naam is Elma Snijder, ik ben 57 jaar en woon in Belgie,alsook in de Verenigde Staten van Amerika.
Sinds tien jaar werk ik voor schooltjes in India, in de provincie Rajasthan, de districten rondom de stad Udaipur.
,uniformen, schriften, potloden, leitjes, krijtjes. Ook medische check-up door een arts probeer ik te bewerkstelligen en water voorziening in de vorm van handpompen/waterputten.
Bij de foto's zal verdere uitleg gegeven worden.

Ik ben ook getrouwd en we hebben drie zonen.
Omdat mijn leven tegenwoordig bestaat uit veel te reizen maak ik dit boek, zodat iedereen weet waar ik op dit moment ben maar ook zodat iedereen commentaar kan geven/ goede raad/ nieuwe ideeen/ hulp misschien.

My name is Elma Snijder, I'am 57 years and live partly in Belgium, partly in the United States of America.
Since ten years I work for schools in India, Rajasthan, districts outside the city Udaipur.
I will give more explanations by the pictures.

I am married and we have three sons.
At present I travel a lot therefore this book. Everybody can see where I am at this moment , everyone can comment upon things/ giving good advice/ new ideas/ maybe help.

Elma Snijder
elma_snijder@yahoo.com
cell phone +32 474525576
Please put any donation given by you on the special account:
The INDIA account is FORTIS Bank GEEL
Name Maria Snijder
nr 00146 77777 28
BIC GEBABEBB
IBAN BE37001467777728
pls give your wish for what purpose you want your donation to be spend. (water, school, docter, adoption child, solar lights).
Geef a.u.b. aan waarvoor U uw donatie het liefst gebruikt ziet. b.v. water pomp/put, restauratie school of schoolartikelen, arts bezoek op school, adoptie van een schoolkind-uniform/boeken/schriften/schoolgeld etc), solar lampen.

31 Januari 2020

Voorjaar 2019

30 Maart 2019

Patricia en Joukje
Elma

Mijn naam is Elma Snijder, ik woon in Belgie, alsook in Oostenrijk. Sinds vijftien jaar werk ik voor schooltjes in India, in de provincie Rajasthan, de districten rondom de stad Udaipur. Het zijn kleine maar allesomvattende projecten. Scholen bouwen, scholen restaureren, zorgen voor allerlei schoolbenodigdheden zoals zitmatten, uniformen, schriften, potloden, leitjes, krijtjes. Ook medische check-up door een arts probeer ik te bewerkstelligen en water voorziening in de vorm van handpompen/waterputten. Bij de foto's zal verdere uitleg gegeven worden. My name is Elma Snijder, I live partly in Belgium, partly in Austria. Since fifteen years I work for schools in India, Rajasthan, districts outside the city Udaipur. The projects are not big but they include all kind of things. Building bigger schools, restorering older schools, buying school-mats, school-uniforms, copies, pencils, slates, slate-pencils. Also medical check-up need to be by a doctor and good water by manual pumps and/or wells. I will give more explanations by the pictures. Elma Snijder elma_snijder@yahoo.com cell phone +32 474 52 55 76 Please contact me if you wish to make a donation! Give your wish for what purpose you want your donation to be spent (water, school, docter, adoption child, solar lights, etc). Thank you! Gelieve mij een berichtje te sturen wanneer u een donatie wilt doen! Geef a.u.b. aan waarvoor U uw donatie het liefst gebruikt ziet. b.v. water pomp/put, restauratie school of schoolartikelen, arts bezoek op school, adoptie van een schoolkind-uniform/boeken/schriften/schoolgeld, solar lampen, etc. Dank u!

Actief sinds 11 Feb. 2008