Reis juni/ juli 2009 - Reisverslag uit Udaipur, India van Elma Snijder - WaarBenJij.nu Reis juni/ juli 2009 - Reisverslag uit Udaipur, India van Elma Snijder - WaarBenJij.nu

Reis juni/ juli 2009

Door: Elma Snijder

Blijf op de hoogte en volg Elma

01 Augustus 2009 | India, Udaipur

Verslag reis India juni/ juli 2009

Het zijn 12 warme dagen maar ook 12 productieve dagen. Marja Odijk, energieke vriendin uit Haarlem is erbij.

-Het kindertehuis Hari Om krijgt veel aandacht
Dit komt o.a. omdat de scholen nog vacantie hebben en ik deze dan de laatste dagen van mijn verblijf ga bezoeken.
Hari Om dus.
=Toiletten zijn geinstalleerd/ watertanks en pijpleidingen ook/ tegels tegen de muren.
= Van binnen en buiten wordt/is alles geschilderd in een gele tint. De onderste meter in de kamers is grijs/blauw met polyesterverf zodat het niet te snel weer pikzwart wordt.
Yogesh, schilder van beroep, komt mee om te zien of alles goed is gedaan.
=De zware vuile dekbedden/ matrassen storen me al jaren. Nu bestel ik gelijk 25 nieuwe. Licht van gewicht en licht van kleur en schoon. Stop! Bhupi stop! En de zaak wordt afgehandeld. 210 rs per stuk dus dat is echt niet veel. (3.50 euro)

Houten puzzels en de woord/ leer puzzels doen we samen met de kinderen. Er zijn nu slechts weinig kinderen, 1 juli komen er 60 bij.
Maar ook nu moet je doorzetten anders worden die spulletjes netjes op het bureau van de leiding gelegd en…..de kinderen doen niets. Spelen dus. En warempel, op een gegeven moment nemen enkele kleintjes de houten puzzel (de anderen maken woordjes) en spelen hiermee. Heel goed. Het is echt gezellig, we hebben chips mee genomen ook…..
Wat de door polio gehandicapte leerkracht het liefst heeft? Appels! O.k. morgen nemen we appels mee.

=32 handdoeken worden aangeschaft
=schriften en potloden etc krijgen ze ook

En plots….zijn er 65 kinderen. Veel kleintjes erbij vind ik. Net vier misschien. Aj, dat doet zeer als je ze ziet zitten, het traliehek is dicht. Maar we hebben voor allen een ijsje, door mam gesponsord, dus de stemming wordt beter.
Na ijs mogen ze t.v. kijken.(gesponserd door Lucretia twee jaar geleden) Al die kids bij elkaar in zo’n kleine ruimtes, brrr. Maar ze genieten.
We vertrekken.

-We denken natuurlijk ook aan al onze andere scholen en bestellen alvast hun schriften etc. Ook teken boeken en kleurpotloden en gekleurde vellen papier voor handenarbeid komen erbij.
En schooltassen. 350 stuks voor ons, 100 voor Matra Sansthan. Elk jaar geeft Matra sansthan enkele scholen stationary/ tassen/ school uniformen / sweaters.
Scholen die moeilijk te bereiken zijn. Kinderen die het hard nodig hebben. Elk jaar andere scholen.
Dit staat apart van de geadopteerde scholen.

Ik koop veel naaigerief en stel naaidozen samen.
Enkel scholen die enthousiast meewerken krijgen er een. En in oktober controleren we.
Knopen moeten worden aangenaaid en scheuren gedicht.

De ehbo dozen worden bijgevuld (dus ik koop een aantal artikelen bij de apotheek en als we de scholen bezoeken kijk ik in de ehbo doos en vul bij).
Ook discussieren over het gebruik ervan.. Vaak durft men er gewoon geen gebruik van te maken.
Zo heeft Ambatalay moeite met de puzzels. Ze hebben een glaskast gevraagd om de puzzels in te zetten. Zijn bang dat de houten/ kartonnen stukjes vuil worden of misschien komt iets kwijt.( Als we ze hier niet doorheen kunnen trekken dan neem ik de puzzels in oktober mee voor andere scholen die dit probleem minder/ of niet hebben).
Vanaf 1 juli gaan we op school bezoek en probeer ik dit ‘gouden puzzel’ gedrag te doorbreken. Op elke school doe ik met alle kinderen, in groepjes van drie/vijf de puzzels. Ik draai ze om tot alle stukjes eruit vallen en ogen worden groot. Na enkele keren durven sommige het ook. Door de kinderen aanvaarden misschien ook de leerkrachten dat leer/speelgoed er is om gebruikt te worden met alle risico’s vandien.
Het valt trouwens op dat bijna geen enkel kind van geen enkele school iets van vormen begrijpt! Een houten fiets zal en moet op de plaats waar de auto hoort.
De uitzondring is Palia en dan….Gobha Magri! Leerkracht is Sunita Rao en haar kids kunnen allemaal de puzzels maken. Proficiat! Een pluim.

Upala Fala ziet er prachtig uit! Grond eromheen ge-egaliseerd en de school geschilderd, van binnen en buiten. Nieuw blauw ijzeren hekwerk zodat de kids niet naar beneden kunnen vallen. Ramen en deuren blauw geschilderd en spreuken op de muren. Ook de naam van de school komt er op.

Voor dit jaar 400 schooluniformen. De scholen die verleden jaar geen kregen krijgen er nu. Om de twee jaar wordt een uniform voorzien. Elke school worden wel een tiental aangeboden voor de nieuwe of zeer arme kids, maar, dat wordt categorisch geweigerd. Iedereen of niemand.

Tafels, van ijzer, een dertigtal, is ook besteld. De kinderen zitten op de grond. Drie kunnen samen aan een tafel. Het is beter voor hun rug, zeker voor de oudere kinderen. De bankjes gaan naar Gogunda.

Sweaters? Ook om de twee jaar dus. 500 worden er besteld.
De anderen krijgen dit jaar onderhemdjes, goede kwaliteit. Hemdjes zijn ook lekker warm. En veel goedkoper.

-Met dr Rajpurohit hebben we Palia en Mukhila bezocht voor de water putten, ze zijn bijna klaar. Augustus zal het worden, dan check-up en de rest betalen.
Nog naar de Vaagdawalla, de 'tijgerput' geweest. Deze moet uitgediept worden. Misschien komend jaar?
In oktober naar Somawath en Chitrod gaan. Voor watervoorziening checken en scholen bezoeken.

Dank Marja voor je inzet en hulp, altijd bereid tot…..
Dank iedereen voor hun belangstelling en bijdrages……

Verslag uit: India, Udaipur

Mijn naam is Elma Snijder, ik ben 57 jaar en woon in Belgie,alsook in de Verenigde Staten van Amerika.
Sinds tien jaar werk ik voor schooltjes in India, in de provincie Rajasthan, de districten rondom de stad Udaipur.
,uniformen, schriften, potloden, leitjes, krijtjes. Ook medische check-up door een arts probeer ik te bewerkstelligen en water voorziening in de vorm van handpompen/waterputten.
Bij de foto's zal verdere uitleg gegeven worden.

Ik ben ook getrouwd en we hebben drie zonen.
Omdat mijn leven tegenwoordig bestaat uit veel te reizen maak ik dit boek, zodat iedereen weet waar ik op dit moment ben maar ook zodat iedereen commentaar kan geven/ goede raad/ nieuwe ideeen/ hulp misschien.

My name is Elma Snijder, I'am 57 years and live partly in Belgium, partly in the United States of America.
Since ten years I work for schools in India, Rajasthan, districts outside the city Udaipur.
I will give more explanations by the pictures.

I am married and we have three sons.
At present I travel a lot therefore this book. Everybody can see where I am at this moment , everyone can comment upon things/ giving good advice/ new ideas/ maybe help.

Elma Snijder
elma_snijder@yahoo.com
cell phone +32 474525576
Please put any donation given by you on the special account:
The INDIA account is FORTIS Bank GEEL
Name Maria Snijder
nr 00146 77777 28
BIC GEBABEBB
IBAN BE37001467777728
pls give your wish for what purpose you want your donation to be spend. (water, school, docter, adoption child, solar lights).
Geef a.u.b. aan waarvoor U uw donatie het liefst gebruikt ziet. b.v. water pomp/put, restauratie school of schoolartikelen, arts bezoek op school, adoptie van een schoolkind-uniform/boeken/schriften/schoolgeld etc), solar lampen.

31 Januari 2020

Voorjaar 2019

30 Maart 2019

Patricia en Joukje
Elma

Mijn naam is Elma Snijder, ik woon in Belgie, alsook in Oostenrijk. Sinds vijftien jaar werk ik voor schooltjes in India, in de provincie Rajasthan, de districten rondom de stad Udaipur. Het zijn kleine maar allesomvattende projecten. Scholen bouwen, scholen restaureren, zorgen voor allerlei schoolbenodigdheden zoals zitmatten, uniformen, schriften, potloden, leitjes, krijtjes. Ook medische check-up door een arts probeer ik te bewerkstelligen en water voorziening in de vorm van handpompen/waterputten. Bij de foto's zal verdere uitleg gegeven worden. My name is Elma Snijder, I live partly in Belgium, partly in Austria. Since fifteen years I work for schools in India, Rajasthan, districts outside the city Udaipur. The projects are not big but they include all kind of things. Building bigger schools, restorering older schools, buying school-mats, school-uniforms, copies, pencils, slates, slate-pencils. Also medical check-up need to be by a doctor and good water by manual pumps and/or wells. I will give more explanations by the pictures. Elma Snijder elma_snijder@yahoo.com cell phone +32 474 52 55 76 Please contact me if you wish to make a donation! Give your wish for what purpose you want your donation to be spent (water, school, docter, adoption child, solar lights, etc). Thank you! Gelieve mij een berichtje te sturen wanneer u een donatie wilt doen! Geef a.u.b. aan waarvoor U uw donatie het liefst gebruikt ziet. b.v. water pomp/put, restauratie school of schoolartikelen, arts bezoek op school, adoptie van een schoolkind-uniform/boeken/schriften/schoolgeld, solar lampen, etc. Dank u!

Actief sinds 11 Feb. 2008