Voorjaar 2019 - Reisverslag uit Öblarn, Oostenrijk van Elma Snijder - WaarBenJij.nu Voorjaar 2019 - Reisverslag uit Öblarn, Oostenrijk van Elma Snijder - WaarBenJij.nu

Voorjaar 2019

Blijf op de hoogte en volg Elma

30 April 2019 | Oostenrijk, Öblarn

Eind februari worden de koffers weer gepakt. Na eerst in Oostenrijk met meter…s…sneeuw te worden geconfronteerd en hiervan genietend gaat de volgende zet eraan komen op het jaarbord. India.
We zijn een kleine ngo in India Matra Sansthan en we zijn een kleine stichting hier in Europa, nl Kinderen naar school India.
Alles komt op hetzelfde neer, proberen kinderen naar school te krijgen en gezond te houden.
Met twee koffers van 23 kg, gevuld met gebreide sjaals, mutsen en poppen, veel tandenborstels, tandpasta, puzzels. Veel kleine tasjes. Voor de Indiase vrienden een plak chocolade en/of een stuk kaas.
De nadruk ligt op hygiëne regels aanleren voor school en thuis en het Engels onderwijzen. Dat extra zetje Engels werkt zeer positief. Wat zijn de kinderen enthousiast, ik ook trouwens.
We werken werkblad na werkblad af, leggen tien keer uit en dan nog is het vaak niet duidelijk, natuurlijk zou ik zeggen. Leer maar eens een totaal andere taal met van die afwijkende regels net als je denkt er iets van te begrijpen.
Op enkele scholen komen we regelmatig terug. Dat ligt aan de leerkrachten. Als zij positief zijn en ook proberen er iets van op te steken of de kinderen ermee te helpen dan werkt dat een stuk gemakkelijker. De focus ligt op klas vier en vijf. Vijf krijgt examen in april en vertrekken dan naar een andere school in klas zes.
Maar, al de klassen krijgen hun opdrachten. Met veel blijdschap komt iedereen hun werk laten zien en beoordelen. Van klas 1 tot 5, alles door elkaar. Juf en kids vinden het normaal dus waarom zou ik dan. Gewoon kalm blijven en iedereen aandacht geven.
Met twee scholen maken we een uitstap, Nora school en Jalo. Een grote en een kleine school.
Een, Nora, ligt vlakbij de stad dus we bezoeken het tbc hospitaal waar een museum bij hoort met een letterlijk wandelen door het menselijk lichaam , vervolgens gaan we naar een park waar men ziet hoe men leeft in ieder deel van India, wat leeft bij de mensen, waar ze blij van worden. Dat laatste is duidelijk! Van dans, muziek en poppentheater. Dan volgt lunch in een park aan het meer gelegen. Na de lunch wordt er voorgedragen, gezongen en volop gedanst en dan terug naar school. Een heel mooie dag! Bij deze trip hebben we de kleinsten van klas 1 en 2 niet meegenomen. De school gaat tot en met klas zes dus 3,4,5, en 6 gingen mee.
Twee dagen later kregen de kinderen van klas 1 en 2 alle aandacht, tot en met chips toe. Het zijn een 50 tal kinderen, die kleuren, chips eten, tellen in het Hindi en het Engels, kortom, een geweldige middag hebben! Tot slot krijgen ze allemaal een mini pluchen beertje.
Jalo, een 35 tal kinderen, gaan allemaal mee. We gaan naar het museum van Haldi Ghati waar met een film, uitleg en uitgebeelde taferelen de strijd tussen Maharana Pratap en de Mongoolse strijder Akbar met wederzijdse strijdkrachten werd uitgevochten. In 1576. Een zeer bloedige strijd, Maharana Pratap met zijn wit paard Cheeta kent elk kind wel. Het paard staat levensgroot op een rotonde in de stad zelf. We lunchen in een schaduwrijk park beneden aan de heuvel onder oude bomen en tempels, mooi. Ook hier poems, liedjes en wordt er gedanst door de kinderen. Alweer een mooie dag.
Kinderen van al de scholen krijgen een stuk antisceptische zeep, flesje olie, kam, haarelastiekjes. Op enkele scholen tevens een tandenborstel en tandpasta.
Elk kind krijgt een potlood, gum en slijper.
Klas 5 kids krijgen allemaal een klipbord om hun examenpapier aan vast te klikken, een lineaal, extra potlood, gum en slijper, geo driehoek en passer.
En, met veel goede wensen ga ik terug naar Europa.

Verslag uit: Oostenrijk, Öblarn

Mijn naam is Elma Snijder, ik ben 57 jaar en woon in Belgie,alsook in de Verenigde Staten van Amerika.
Sinds tien jaar werk ik voor schooltjes in India, in de provincie Rajasthan, de districten rondom de stad Udaipur.
,uniformen, schriften, potloden, leitjes, krijtjes. Ook medische check-up door een arts probeer ik te bewerkstelligen en water voorziening in de vorm van handpompen/waterputten.
Bij de foto's zal verdere uitleg gegeven worden.

Ik ben ook getrouwd en we hebben drie zonen.
Omdat mijn leven tegenwoordig bestaat uit veel te reizen maak ik dit boek, zodat iedereen weet waar ik op dit moment ben maar ook zodat iedereen commentaar kan geven/ goede raad/ nieuwe ideeen/ hulp misschien.

My name is Elma Snijder, I'am 57 years and live partly in Belgium, partly in the United States of America.
Since ten years I work for schools in India, Rajasthan, districts outside the city Udaipur.
I will give more explanations by the pictures.

I am married and we have three sons.
At present I travel a lot therefore this book. Everybody can see where I am at this moment , everyone can comment upon things/ giving good advice/ new ideas/ maybe help.

Elma Snijder
elma_snijder@yahoo.com
cell phone +32 474525576
Please put any donation given by you on the special account:
The INDIA account is FORTIS Bank GEEL
Name Maria Snijder
nr 00146 77777 28
BIC GEBABEBB
IBAN BE37001467777728
pls give your wish for what purpose you want your donation to be spend. (water, school, docter, adoption child, solar lights).
Geef a.u.b. aan waarvoor U uw donatie het liefst gebruikt ziet. b.v. water pomp/put, restauratie school of schoolartikelen, arts bezoek op school, adoptie van een schoolkind-uniform/boeken/schriften/schoolgeld etc), solar lampen.

31 Januari 2020

Voorjaar 2019

30 Maart 2019

Patricia en Joukje
Elma

Mijn naam is Elma Snijder, ik woon in Belgie, alsook in Oostenrijk. Sinds vijftien jaar werk ik voor schooltjes in India, in de provincie Rajasthan, de districten rondom de stad Udaipur. Het zijn kleine maar allesomvattende projecten. Scholen bouwen, scholen restaureren, zorgen voor allerlei schoolbenodigdheden zoals zitmatten, uniformen, schriften, potloden, leitjes, krijtjes. Ook medische check-up door een arts probeer ik te bewerkstelligen en water voorziening in de vorm van handpompen/waterputten. Bij de foto's zal verdere uitleg gegeven worden. My name is Elma Snijder, I live partly in Belgium, partly in Austria. Since fifteen years I work for schools in India, Rajasthan, districts outside the city Udaipur. The projects are not big but they include all kind of things. Building bigger schools, restorering older schools, buying school-mats, school-uniforms, copies, pencils, slates, slate-pencils. Also medical check-up need to be by a doctor and good water by manual pumps and/or wells. I will give more explanations by the pictures. Elma Snijder elma_snijder@yahoo.com cell phone +32 474 52 55 76 Please contact me if you wish to make a donation! Give your wish for what purpose you want your donation to be spent (water, school, docter, adoption child, solar lights, etc). Thank you! Gelieve mij een berichtje te sturen wanneer u een donatie wilt doen! Geef a.u.b. aan waarvoor U uw donatie het liefst gebruikt ziet. b.v. water pomp/put, restauratie school of schoolartikelen, arts bezoek op school, adoptie van een schoolkind-uniform/boeken/schriften/schoolgeld, solar lampen, etc. Dank u!

Actief sinds 11 Feb. 2008