School activiteiten - Reisverslag uit Udaipur, India van Elma Snijder - WaarBenJij.nu School activiteiten - Reisverslag uit Udaipur, India van Elma Snijder - WaarBenJij.nu

School activiteiten

Door: elma

Blijf op de hoogte en volg Elma

10 Januari 2017 | India, Udaipur

We hebben door middel van de donaties van het Mia Keulaerds Fonds enkele scholen geadopteerd. In Gogunda drie scholen.
Jalo Ka Ghuda en Neemach Mata school heb ik zeer regelmatig bezocht. Op beiden is er aandacht besteed aan sport en spel. Op 17 november hebben de leerlingen van de twee scholen samen een sportdag gehad. Een super dag! Van puzzels die de studenten wakker en blij maakten tot balspellen. Met al de kinderen gewerkt. Muziek erbij voor opbouwoefeningen en einde dag oefeningen om weer tot rust te komen.
Neemach Mata kreeg 5 tafels. Aan elk kunnen 4 kinderen zitten. Ook kregen zij een opbergkast voor de files van de studenten.

Voor al de sportactiviteiten heel veel dank aan Carla en Marcel. Voor puzzel en spel heel veel dank aan Marlies en Jacques.

De scholen kregen sportartikelen. De docenten waren aanwezig op de leerkrachtenvergadering, toonden positieve interesse en mochten spelen uitzoeken alsook werk en teken bladen.

Verslag uit: India, Udaipur

Mia Keularts

29 december 2013
Deze brief is naar aanleiding van een gesprek met dhr Hans Wanders d.d. 20 december om 15uur in Hotel de Valk in Heerlen.
Zoals de Mia Keularts stichting verwoord steunt zij projecten wat betreft scholing. Liefst ‘meisjes naar school’! Net zoals Mia vind ook ik dat scholing de belangrijkste factor is om een positieve beweging teweeg te brengen in districten/ gebieden waar een achterstand is.

Zoals u in onze website kunt zien hangt er veel omheen. Niet enkel het klaslokaal is belangrijk. Om meisjes naar school te krijgen moet er water zijn in de buurt van de school. Kinderen zijn de waterdragers en een dagelijkse kilometerlange tocht hiervoor belet het schoolgaan!
Ook gesprekken met ouders wat betreft gendergelijkheid hoort erbij, alsook proberen een oplossing te vinden door in gesprekken verwoordde problemen en die ook te helpen kanaliseren.
Daar problemen vaak dorpsgericht zijn horen gesprekken met dorpelingen erbij. Tradities combineren of vervangen door meer heden ten daagse gedachtes is niet eenvoudig.
Dan speelt hygiene een grote rol. Schone kleding (schooluniform), een gewassen kind/ student, een schone school. Ziektes worden erdoor teruggedreven en zelfrespect gewonnen.
Hiervoor is dus ook weer water nodig, SCHOON water.
Dan nog een punt. We willen graag een vice versa werking. Om leerkrachten e n studenten duidelijk te maken dat er mensen zijn die willen meedenken met hun problemen en meedoen deze op te lossen en om te zetten in een positief gegeven.
Dus van ‘onze’ kant een klein verhaal.....betekenis Mia Keularts stichting alsmede een curriculum van b.v. dhr Hans Manders, met foto. Indien mogelijk in het Engels opgesteld. Bestaat er ook een foto van mej. Mia Keularts zelf?
Van ‘hun’ kant komt dan hetzelfde verhaal. Onderwijzer en/of onderwijzeres geven hun studies/ levenshouding aan en hun wensen op schoolvlak. En het waarom! Tevens een foto.
Het is niet de bedoeling de foto s rond te laten gaan. Zij blijven prive en worden enkel getoond aan mensen die meewerken aan een project gesteund door beide partijen.
Onze projecten hebben een continuiteit en een allesomvattendheid, dit soort acties kunnen niet binnen een jaar worden ‘opgelost/ rechtgezet’.
Ik zal dan ook een feedback geven tweemaal per jaar. De toebekomen donatie zal gespendeerd worden op twee scholen/ schooltjes stel ik voor zodat er een duidelijkheid is wat betreft de ondernemen acties. Gelegen in een enkel dorp of twee dorpen in dezelfde streek.
Bij mijn komend bezoek aan de streek zal ik zaken doorspreken met de leerkrachten. In februari kan ik u dan namen geven. Dat zou inhouden dat ik voor die tijd een positief antwoord van u zou hebben, anders kan ik niets hieromtrent in beweging zetten.
Donaties die een positief effect hebben zullen van minimaal 400 euro bedragen. Dit voor EEN school.
Schoon water/ awareness bijeenkomsten met ouders en dorpelingen/ hygiene artikelen/ sanitair bij school/ Engelse les (2de taal in India is nu Engels en dat spreekt men nog niet op het platteland)/ teken en knutselmateriaal/ schriften etc/ schooluniform eenmaal per jaar etc etc etc

08 Februari 2019

Verslag India reis sept/ okt 2014

19 Mei 2014

Maart 2014
Elma

Mijn naam is Elma Snijder, ik woon in Belgie, alsook in Oostenrijk. Sinds vijftien jaar werk ik voor schooltjes in India, in de provincie Rajasthan, de districten rondom de stad Udaipur. Het zijn kleine maar allesomvattende projecten. Scholen bouwen, scholen restaureren, zorgen voor allerlei schoolbenodigdheden zoals zitmatten, uniformen, schriften, potloden, leitjes, krijtjes. Ook medische check-up door een arts probeer ik te bewerkstelligen en water voorziening in de vorm van handpompen/waterputten. Bij de foto's zal verdere uitleg gegeven worden. My name is Elma Snijder, I live partly in Belgium, partly in Austria. Since fifteen years I work for schools in India, Rajasthan, districts outside the city Udaipur. The projects are not big but they include all kind of things. Building bigger schools, restorering older schools, buying school-mats, school-uniforms, copies, pencils, slates, slate-pencils. Also medical check-up need to be by a doctor and good water by manual pumps and/or wells. I will give more explanations by the pictures. Elma Snijder elma_snijder@yahoo.com cell phone +32 474 52 55 76 Please contact me if you wish to make a donation! Give your wish for what purpose you want your donation to be spent (water, school, docter, adoption child, solar lights, etc). Thank you! Gelieve mij een berichtje te sturen wanneer u een donatie wilt doen! Geef a.u.b. aan waarvoor U uw donatie het liefst gebruikt ziet. b.v. water pomp/put, restauratie school of schoolartikelen, arts bezoek op school, adoptie van een schoolkind-uniform/boeken/schriften/schoolgeld, solar lampen, etc. Dank u!

Actief sinds 11 Feb. 2008